Huur je een
woning van een grote verhuurder, zoals een woningcorporatie of een grote
commerciële verhuurder? Dan is er vrijwel zeker een huurdersorganisatie of
bewonerscommissie actief die jouw verhuurder nauwlettend in de gaten houdt.
Nederland telt honderden huurdersorganisaties en duizenden bewonerscommissies. Met
een huurdersorganisatie of huurdersvereniging wordt meestal een organisatie
bedoeld die alle huurders in het werkgebied van een of meer verhuurders
vertegenwoordigt. Een bewonerscommissie of bewonersvereniging heeft een kleiner
werkgebied. Die vertegenwoordigt specifiek de huurders van één wooncomplex, een
straat, flat of buurt. Huurdersorganisaties overleggen met verhuurders over
beleid dat alle huurders (en woningzoekenden) in hun werkgebied aangaat. Zoals
de jaarlijkse huurverhogingen, de toewijzing van woningen, plannen voor onderhoud
en renovaties, plannen voor de verkoop van woningen en het beleid voor de
‘servicekosten’ die huurders moeten betalen (zoals kosten voor schoonmaak en
verwarming van gemeenschappelijke ruimten in een complex). Bewonerscommissies
concentreren zich op de belangen van huurders in hun eigen complex. Vaak gaat
dat om concrete zaken zoals onderhoudsklachten of de leefbaarheid. Helaas is
het niet vanzelfsprekend dat een verhuurder zijn huurders mee laat praten over
zijn beleid. Dat is wel verplicht, want het staat in de Wet op het overleg
huurders verhuurder (kortweg Overlegwet). Op grond van die wet hebben huurders
(alle huurders, dus zowel die met een sociale als met een commerciële
verhuurder) het recht op informatie van hun verhuurder, het recht op overleg én
om advies uit te brengen over het beleid van de verhuurder. Op grond van de
Overlegwet hebben bewonerscommissies in sommige gevallen deze rechten ook.
De HVR heeft goed, constructief en regelmatig
overleg met Vivare als
verhuurder, de wethouder en de politiek van de gemeente Rheden
H